Rights group slams sale of Cambodian newspaper

Founded in 1992, the English-language Phnom Penh Post has built a reputation for independent reporting that can be critical of the government on issues such as illegal logging and corruption.
Founded in 1992, the English-language Phnom Penh Post has built a reputation for independent reporting that can be critical of the government on issues such as illegal logging and corruption.PHOTO: EPA-EFE

Fears for media freedom; Malaysian owner is behind PR firm that lists PM Hun Sen as client

BANGKOK • The purchase of the Phnom Penh Post by a Malaysian - whose public relations firm lists Cambodia's long-serving Prime Minister Hun Sen as a client - is a "disaster" for media freedom ahead of a general election, an international rights group said yesterday.

In power for 33 years, Mr Hun Sen and his allies have cracked down on perceived critics, opposition politicians, independent media and human rights groups ahead of the July 29 vote.

The English-language daily, founded in 1992, has built a reputation for independent reporting that can be critical of the government on issues such as illegal logging and corruption. Its sale was announced last Saturday by Australian businessman Bill Clough, who had owned the newspaper since 2008.

Yesterday, the newspaper's editor-in-chief Kay Kimsong told the media he was fired for allowing the publication of an article about the sale, while many staff members said on social media that they had quit.

The new owner, Malaysian investor Sivakumar Ganapathy, criticised the report as "a disgrace" and said three members of its staff, including the editor-in-chief, had been fired over it.

In a statement, Mr Ganapathy denounced the report about the sale as bordering on "internal sabotage" and being "extremely damaging to the guiding principle of the purchase and takeover of the Phnom Penh Post".

He is managing director of Asia Public Relations Consultants, headquartered in Kuala Lumpur.

The firm's website referred to "Cambodia and Hun Sen's entry into the government seat" as one of its projects. It also described Mr Ganapathy as leading a team managing "covert operations" for its clients. It did not elaborate.

Mr Phil Robertson, deputy Asia director of Human Rights Watch, said the deal was a "disaster for media freedom", adding that "the only plausible rationale for this acquisition is to blunt the Post's critical coverage of the government".

Four other staff members said on Twitter they had resigned, including Mr Brendan O'Byrne, who said the new management had ordered him to remove the online version of the Sunday report about the sale.

"I refused and offered my resignation, which was accepted," he wrote on Twitter.

Several sources at the newspaper said there was a brief protest at its offices yesterday over the editor-in-chief's firing.

About 30 radio stations were shut last year and The Cambodia Daily, a long-time English-language rival of the Phnom Penh Post, shut down after it was ordered to pay millions of dollars in back taxes by the government or face closure.

The media blossomed in Cambodia with the arrival of a United Nations mission in the early 1990s to oversee efforts to build democracy after decades of war, genocide and isolation.

But hopes of sustaining a free media have dimmed in recent years as the government has grown more intolerant of dissent.

In a 2018 press freedom index published by Reporters Without Borders, Cambodia dropped 10 places from 132 to 142.

The Phnom Penh Post was reportedly slapped with a US$5 million (S$6.7 million) tax bill last year.

In a statement on Saturday, Mr Clough said the tax issue had been resolved, and that the sale was prompted by a "worldwide decline in market share for newspaper advertising" which had also been felt in Cambodia.

REUTERS

A version of this article appeared in the print edition of The Straits Times on May 08, 2018, with the headline 'Rights group slams sale of Cambodian newspaper'. Print Edition | Subscribe