Al Jazeera denies accusing Manning of HGH use

Denver Broncos quarterback Peyton Manning is threatening to sue Al Jazeera over a report which insinuated that he had used human growth hormone.
Denver Broncos quarterback Peyton Manning is threatening to sue Al Jazeera over a report which insinuated that he had used human growth hormone.PHOTO: REUTERS

LOS ANGELES • Al Jazeera insisted on Tuesday that it had never alleged that American football quarterback Peyton Manning used human growth hormone (HGH), the most explosive insinuation in the network's major investigation into doping in sports.

Al Jazeera reporter Deborah Davies attempted to clarify the report in a follow-up on NBC's Today show, saying that the documentary had not stated that Manning had used the banned substance.

"We have not said that in the programme," she insisted.

She said the report had merely cited Charlie Sly, a former employee of the Guyer Institute in Indianapolis, who claimed to have knowledge that HGH was shipped to Manning's wife Ashley.

"The only allegation in the programme from Charlie Sly is that growth hormone was sent repeatedly from the Guyer to Ashley Manning in Florida," she said. "We're not making the allegation against Peyton Manning."

Manning has threatened to sue over the report.

Davies added: "Let's make it clear what the allegation is. The allegation in the programme is very simple, that when Charlie Sly worked in the Guyer doing part of his training... the clinic was sending out not one shipment but repeated shipments of growth hormone to Ashley Manning in Florida. That's it."

Most media following up on Al Jazeera's report have seen a clear implication made in the documentary, The Dark Side, that Manning was the eventual recipient of the drug shipments.

In the report, Sly said: "All the time, we would be sending Ashley Manning drugs. Like growth hormone, all the time, everywhere, Florida. And it would never be under Peyton's name, it would always be under her name."

He has since recanted everything he said in the documentary and alleged that some of his calls and conversations were recorded without his consent.

AGENCE FRANCE-PRESSE

A version of this article appeared in the print edition of The Straits Times on December 31, 2015, with the headline 'Al Jazeera denies accusing Manning of HGH use'. Print Edition | Subscribe