Chinese tycoon slammed for remarks on media controls

Chinese President Xi Jinping (centre) talking to a correspondent at the headquarters of Xinhua news agency in Beijing last Friday. Mr Xi also visited the People's Daily and CCTV the same day.
Chinese President Xi Jinping (centre) talking to a correspondent at the headquarters of Xinhua news agency in Beijing last Friday. Mr Xi also visited the People's Daily and CCTV the same day.PHOTO: XINHUA

State media lashes out against comments on Beijing's grip and Xi's tour of news outlets

BEIJING • An outspoken Chinese property tycoon sometimes dubbed the country's Donald Trump was blasted by state media yesterday for criticising the Communist Party's tightening media grip and President Xi Jinping's tour of official outlets.

Mr Xi visited the official news agency Xinhua, state broadcaster CCTV and the ruling party's mouthpiece newspaper the People's Daily last Friday, asking them to follow the Communist Party line, focus on "positive reporting", and "speak the party's will and protect the party's authority and unity", according to Xinhua.

Mr Ren Zhiqiang, nicknamed "the Cannon" for his provocative opinions and blunt defences of economic inequality, was the target of twin columns in the state-affiliated news portal Qianlong yesterday for questioning on social media whether citizens' money ought to be spent on pushing party propaganda.

"When did the people's government change into the party's government?" the commentary quoted Mr Ren's since-deleted post as saying. "Is their money the party's?... Don't use taxpayers' money for things that don't provide them with services."

One of the Qianlong articles - headlined Who Gave Ren The Confidence To Oppose The Party - accused the businessman of making capitalist arguments and pursuing Western constitutionalism, arguing that the Soviet Union fell because media failed to uphold loyalty to the ruling party.

The other upbraided him for failing to defend the interests of the Communist Party - of which he is a member - ominously warning: "Any behaviour that stirs up chaos will inevitably encounter the people's scorn, any attempt to provoke a disturbance and stir up hate will encounter the people's opposition, and netizens' teaching him a lesson in communism is the best proof."

China's Communist Party brooks no opposition to its rule and the country's newspapers, websites, and broadcast media are strictly controlled by the government, while an army of censors patrol social media to delete comments deemed taboo, and many Western news websites are blocked within the country.

Mr Ren hit back at the criticisms in an oblique Weibo post yesterday, saying: "The board of directors is entrusted by shareholders to manage and run a company. But the company belongs to the shareholders, it doesn't belong to the board of directors. This is common knowledge!"

The tycoon's name was the top-ranked censored search item, according to Free Weibo, a website that archives items from social media that have been removed.

Mr Ren has previously drawn fire for calling state-run broadcaster CCTV "the dumbest pig on earth" and for his blunt statements defending the high prices of real estate, once angering an audience member so much that he threw a shoe at him.

Mr Ren retired from his Beijing-based property company in 2014 and has a Weibo following of 37 million.

AGENCE FRANCE-PRESSE

A version of this article appeared in the print edition of The Straits Times on February 23, 2016, with the headline 'Chinese tycoon slammed for remarks on media controls'. Print Edition | Subscribe